woensdag 3 april 2019

Lente- en paaskriebels in de klas!

Na de krokusvakantie startten we met het thema Lente.
We deden een waarneming van een hyacint.  De bloembol met wortels, de stengel, de bloemblaadjes en de vorm van de bloem kwamen aan bod.  Daarna probeerden we hyacinten te schilderen.  Met de dobbelsteen oefenden we bloemsoorten : krokus, hyacint, paasbloem, tulp, bloesems, ...



Alle dieren krijgen kleintjes en die hebben een specifieke naam : lammetje, kuiken, big, veulen, eendenkuiken, vogeljong, kalfje,... Ze werden telkens ingeoefend met het nieuwe liedje dat we leerden.  We tekenden ook een lammetje in de wei met een stappenplan.


We deden allerlei taalspelletjes : rijmen, tegenstellingen zoeken, woordstukjes klappen, is het goed of fout, een beschrijving van een dier juist raden (vb ik knor en heb een krulstaart),  in welke woordjes horen we 'ei',... We keken ook naar educatieve filmpjes over de lente, luisterden naar heel wat verhaaltjes en leerden een versje.

Voor het klimaatproject op school werd per klas een werkje met 'afval' geknutseld.  Wij maakten een bloemenweide met eierkartons en plastiek zakken.  Die was te bewonderen in de tentoonstelling.


Er werden bloemenspelletjes gespeeld om de getalbeelden te oefenen.  De juiste bloemblaadjes zoeken en om het eerst de bloemenweide vullen met bloempjes door 'bij te doen' en 'weg te doen' (naargelang groen of rood).  We volgden ook een kleurenpatroon met bloemen en we maakten een logische volgorde van bloembol tot bloem.


Ondertussen kwam Pasen dichterbij.  We kleurden elke dag een voetje op de paaskalender 'Op weg naar Pasen' en deden het staplied in een lange rij door de klas, op de speelplaats,...
De paastak werd versierd en we maakten dit jaar een paaskip op een nest om onze eitjes in te steken.  We schilderden met veren en hadden veel prik- en knipwerk (en de juf ook πŸ˜‰).  Maar het resultaat was grappig en supermooi!  



Het fantasiespel van verkleden en de paaseitjes verstoppen en zoeken met het 'koud-/warmspel' kon beginnen.  Wat een pret!  We voelden het echte hooi en maakten nestjes, lieten de kipjes broeden op de eitjes, telden de kuikentjes in de tafel,...

















Op de kinderboerderij volgden we de activiteit 'Tok, tok, wie zit er in het ei?'  We ontdekten er heel veel over de hen, de haan, kuikentjes en verschillende eitjes.





We tekenden gekke kippen en oefenden zo de vormen rond, vierkant, driehoek, rechthoek en ovaal.   Eitjes werden gesorteerd van klein naar groot, we maakten eierpuzzels tot alle doosjes vol zaten met eitjes (2 eitjes, hoeveel moeten er nog bij?)  We konden matrixen maken, memory spelen,...


















Juf had eitjes meegebracht naar de klas.  We keken wat er allemaal in een ei zit en maakten een spiegelei, gekookt ei en roerei klaar.  Met de zandloper konden we zien hoe lang het ei moest koken.      
Smullen maar!! πŸ˜‹

En toen was het eindelijk zover.  We mochten eitjes gaan zoeken op de kinderboerderij, joepie!  We konden er zelfs een handje of een knuffel geven aan de paashaas!



Nu is het weer tijd om even op adem te komen en met de familie het Paasfeest te vieren.  Geniet er allemaal van en hopelijk is de zon ook van de partij, zodat onze kapoentjes buiten een beetje vitamientjes kunnen opdoen! 🌞

πŸ””πŸ£VROLIJK PAASFEEST!!!πŸ£πŸ””


Liefs,
juf Kristel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.