Knip, knip, knippen maar!
In het begin van ons thema leerden we een lied over de
kapper. In de klas stond ook een kappershoek. Daar vonden we lege shampoo
flessen, elastiekjes, spelden, kammen, borstels,…
We deden een waarneming. We konden experimenteren met alles
wat op het hoofd kan. We voelden onder een handdoek, en moesten raadden wat er
onder lag. Daarna kregen we afbeeldingen van mensen zonder hoofddeksel. We
moesten raadden welk hoofddeksel er op hun hoofd past. (Bv. Zwemmer à Badmuts)
Op dinsdagmorgen was er een levensbeschouwelijke activiteit.
De juf had enkele prenten mee van mama’s. Die mama’s hadden een talent. Wij
bespraken de talenten. Nadien moesten we onze ogen sluiten en nadenken over
waar onze mama goed in is. De juf legde de foto’s van onze mama’s omgekeerd op
de grond. Één voor één draaide ze een foto om. Het kindje van de mama die werd
omgedraaid mocht vertellen waar zijn/haar mama goed in is.
Daarna maakten we beeldjes van klei. We dachten na over wat
er op ons hoofd staat. (Haar, twee wenkbrauwen, twee ogen, één neus, …)
We konden ook strijkparelen. De juf had
voorbeelden mee, wat betreft het thema: ‘de kapper’.
Op donderdag en vrijdag was er geen school.
Maandag was er sportdag. S ’morgens kregen we elk een
kleurtje op onze hand. Dit kleur toonde aan bij welke groep we hoorden, dat was
dan onze groep voor de rest van de dag. In totaal waren er 8 leuke activiteiten
voorzien.
Er was een fietsparcours, een bewegingsomloop in de
turnzaal, een parcours met Wesco blokken. Op de speelplaats was er een
ballenfestijn. Daar konden we tennissen, voetballen, hockeyen,…
Op de speelplaats stond ook het springkasteel en we deden
daarna ook mee aan het Hiit Parcours. Tijdens het Hiit Parcours gaf de juf ons opdrachten
die we moesten uitvoeren telkens tot aan de overkant. Bv. lopen, huppelen, …
Juf Sofie gaf ons yoga/ een relaxatie moment en in de
binnenzaal voerden we speelse opdrachten uit.
Allerlei soorten brillen!
Op dinsdag bracht juf Charlotte speciale brillen en
zonnebrillen mee naar de klas. In de voormiddag speelden we een gezelschapsspel.
In de namiddag keken we allen samen naar een interactieve praatplaat. Als
tussendoortje mocht telkens één kleuter iets veranderen aan zichzelf (Mouwen
oprollen, kousen omhoog,…). De andere kleuters moesten dan raden wat er exact
verandert was.
Op woensdag 16 mei zijn we begonnen met een leuk spel! De
juf had allerlei afbeeldingen mee. Ze zei een woord, dit moesten we nazeggen.
De kleuter die aan de beurt was moest dan de juiste afbeelding van het woord
zoeken (bv. brillenwinkel). Daarna speelden we bingo met geluiden. We kregen
elk een bingo kaart, wanneer we een geluid hoorden die op onze kaart stond,
moesten we dit aanduiden met een magneet.
Op donderdag bakten we koekjes en speelden we Tik Tak boem
met een hoed. We konden ook onszelf tekenen. Er stonden spiegels klaar, daar
moesten we goed in kijken. Dan probeerden we dit spiegelbeeld zo goed mogelijk
na te tekenen.
In de namiddag was er fietsnamiddag. Daar speelden we: ‘1, 2, 3
rood licht’ een variant op ‘1, 2, 3 piano’. Nadien mochten we vrij fietsen,
maar we moesten oppassen voor de bouwwerf van de bouwvakker. Daar mochten we
niet door! Ook de politie hield ons soms tegen!
Vrijdag
18 mei was de laatste stagedag voor juf Charlotte. Er was een tafelpoppenspel.
Drie dieren vonden zichzelf de mooiste van het land. Omdat ze bleven
discussiëren besloten ze om naar de koning te gaan. De koning zei hen dat
diegene die de mooiste hoed kon maken, mocht wonen bij hem in het paleis. De
koning vond alle hoeden enorm mooi, dus besloot hij samen met de kleuters, dat
alle drie de dieren de wedstrijd wonnen. Ze mochten allen in het paleis wonen
en samen met de hoedenmaker, een kroon voor de koning ontwerpen. In de namiddag
was het klasoverschrijdend werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.