vrijdag 18 mei 2018

Op het hoofd

Knip, knip, knippen maar!


In het begin van ons thema leerden we een lied over de kapper. In de klas stond ook een kappershoek. Daar vonden we lege shampoo flessen, elastiekjes, spelden, kammen, borstels,…




We deden een waarneming. We konden experimenteren met alles wat op het hoofd kan. We voelden onder een handdoek, en moesten raadden wat er onder lag. Daarna kregen we afbeeldingen van mensen zonder hoofddeksel. We moesten raadden welk hoofddeksel er op hun hoofd past. (Bv. Zwemmer à Badmuts)



Op dinsdagmorgen was er een levensbeschouwelijke activiteit. De juf had enkele prenten mee van mama’s. Die mama’s hadden een talent. Wij bespraken de talenten. Nadien moesten we onze ogen sluiten en nadenken over waar onze mama goed in is. De juf legde de foto’s van onze mama’s omgekeerd op de grond. Één voor één draaide ze een foto om. Het kindje van de mama die werd omgedraaid mocht vertellen waar zijn/haar mama goed in is.
Daarna maakten we beeldjes van klei. We dachten na over wat er op ons hoofd staat. (Haar, twee wenkbrauwen, twee ogen, één neus, …)
We konden ook strijkparelen. De juf had voorbeelden mee, wat betreft het thema: ‘de kapper’.

















Op woensdag vierden we een verjaardag. Proficiat aan de jarige!


Op donderdag en vrijdag was er geen school.

Maandag was er sportdag. S ’morgens kregen we elk een kleurtje op onze hand. Dit kleur toonde aan bij welke groep we hoorden, dat was dan onze groep voor de rest van de dag. In totaal waren er 8 leuke activiteiten voorzien.

Er was een fietsparcours, een bewegingsomloop in de turnzaal, een parcours met Wesco blokken. Op de speelplaats was er een ballenfestijn. Daar konden we tennissen, voetballen, hockeyen,…

Op de speelplaats stond ook het springkasteel en we deden daarna ook mee aan het Hiit Parcours. Tijdens het Hiit Parcours gaf de juf ons opdrachten die we moesten uitvoeren telkens tot aan de overkant. Bv. lopen, huppelen, …

Juf Sofie gaf ons yoga/ een relaxatie moment en in de binnenzaal voerden we speelse opdrachten uit. 

Allerlei soorten brillen!

Op dinsdag bracht juf Charlotte speciale brillen en zonnebrillen mee naar de klas. In de voormiddag speelden we een gezelschapsspel. In de namiddag keken we allen samen naar een interactieve praatplaat. Als tussendoortje mocht telkens één kleuter iets veranderen aan zichzelf (Mouwen oprollen, kousen omhoog,…). De andere kleuters moesten dan raden wat er exact verandert was.




Op woensdag 16 mei zijn we begonnen met een leuk spel! De juf had allerlei afbeeldingen mee. Ze zei een woord, dit moesten we nazeggen. De kleuter die aan de beurt was moest dan de juiste afbeelding van het woord zoeken (bv. brillenwinkel). Daarna speelden we bingo met geluiden. We kregen elk een bingo kaart, wanneer we een geluid hoorden die op onze kaart stond, moesten we dit aanduiden met een magneet. 


Op donderdag bakten we koekjes en speelden we Tik Tak boem met een hoed. We konden ook onszelf tekenen. Er stonden spiegels klaar, daar moesten we goed in kijken. Dan probeerden we dit spiegelbeeld zo goed mogelijk na te tekenen. 


In de namiddag was er fietsnamiddag. Daar speelden we: ‘1, 2, 3 rood licht’ een variant op ‘1, 2, 3 piano’. Nadien mochten we vrij fietsen, maar we moesten oppassen voor de bouwwerf van de bouwvakker. Daar mochten we niet door! Ook de politie hield ons soms tegen! 

Vrijdag 18 mei was de laatste stagedag voor juf Charlotte. Er was een tafelpoppenspel. Drie dieren vonden zichzelf de mooiste van het land. Omdat ze bleven discussiëren besloten ze om naar de koning te gaan. De koning zei hen dat diegene die de mooiste hoed kon maken, mocht wonen bij hem in het paleis. De koning vond alle hoeden enorm mooi, dus besloot hij samen met de kleuters, dat alle drie de dieren de wedstrijd wonnen. Ze mochten allen in het paleis wonen en samen met de hoedenmaker, een kroon voor de koning ontwerpen. In de namiddag was het klasoverschrijdend werken.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.